Jakie wyposażenie powinno znaleźć się w pokoju hotelowym?

Wyposażenie - Pokój Hotelowy

Co musi być w pokoju hotelowym? Wszystko zależy od standardu danego obiektu. W artykule przedstawiamy nie tylko listę prawnie wymaganego wyposażenia, ale także podpowiadamy, jakie dodatkowe elementy podniosą komfort wypoczynku w danym obiekcie.

Polskie prawo jasno określa zasady dotyczące wyposażenia pokojów hotelowych. Różnice pomiędzy poszczególnymi wnętrzami związane są z typem danego obiektu oraz jego standardem. W przypadku hoteli kluczowe znaczenie ma liczba gwiazdek, które zostały im przyznane. To właśnie ona świadczy o tym, czego goście mogą spodziewać się we wnętrzach, dokonując rezerwacji.

Spis treści:

Wyposażenie pokoju hotelowego jednogwiazdkowego

W przypadku hoteli jednogwiazdkowych odgórnie zostało ustalone, że pokój jednoosobowy powinien mieć powierzchnię minimum 8 metrów kwadratowych, natomiast pokój dwuosobowy minimum 10 metrów kwadratowych. W przypadku pokojów trzyosobowych ta powierzchnia powinna wynosić 14 metrów kwadratowych, natomiast tych dla czterech osób – 16.

Każdy pokój w hotelu jednogwiazdkowym musi posiadać:

  • łóżko,
  • lampkę nocną znajdującą się przy łóżku,
  • szafę,
  • minimum 3 wieszaki w szafie na osobę,
  • stolik lub biurko,
  • krzesło,
  • lustro,
  • szklanki,
  • wieszak ścienny,
  • dostęp do minimum 1 gniazdka elektrycznego.

Jeśli dany pokój hotelowy posiada łazienkę, to powinna posiadać:

  • wannę lub prysznic ,
  • umywalkę z blatem lub półką,
  • WC,
  • kosz na śmieci,
  • lustro,
  • mydło,
  • ręczniki.

Wyposażenie pokoju hotelowego dwugwiazdkowego

Co musi być w pokoju hotelowym oznaczonym dwoma gwiazdkami? Podstawą jest oczywiście wyposażenie hotelu jednogwiazdkowego. Dodatkowo jednak we wnętrzu o wyższym standardzie nie może zabraknąć specjalnie wydzielonego miejsca na bagaż oraz radia.

Wyposażenie pokoju hotelowego trzygwiazdkowego

W hotelach trzygwiazdkowych – których w Polsce jest największa liczba – oprócz podstawowego wyposażenia powinny znajdować się także dodatkowe przedmioty, które mogą przydać się gościom podczas pobytu w danym obiekcie. Mowa tu o: telewizorze, telefonie, artykułach piśmiennych, przyborach do czyszczenia obuwia i odzieży, torbie na bieliznę do prania, a także igielniku. Z kolei w łazience nie może zabraknąć ręcznika kąpielowego.

Łóżko kontynentalne STEET

Łóżko kontynentalne STEET

W pokoju powinno znaleźć się miejsce do siedzenia dla każdego gościa, a w przypadku pokojów jednoosobowych co najmniej dwóch takich miejsc. Dodatkowo każdy gość hotelu trzygwiazdkowego powinien mieć zapewnioną wodę butelkowaną oraz możliwość skorzystania z usługi room service przez co najmniej 18 godzin na dobę.

Wyposażenie pokoju hotelowego czterogwiazdkowego

Hotele czterogwiazdkowe uznawane są te bardziej luksusowe. W pokojach takich obiektów musi znajdować się kanapa lub fotele, stolik, lodówka z minibarem, a w łazience suszarka do włosów.
Ważną informacją jest to, że jeśli dany obiekt otrzymał cztery gwiazdki po dniu 16.11.2011 roku musi posiadać w każdym pokoju klimatyzację.

Wyposażenie pokoju hotelowego pięciogwiazdkowego

Dodatkowym elementem wyposażenia pokojów w hotelach pięciogwiazdkowych jest sejf, w którym goście mogą przechowywać cenne przedmioty. Również w łazience znajduje się coś ekstra, mowa o wadze oraz telefonie.

Łóżko PRESTA

Łóżko PRESTA

Dodatkowe wyposażenie

Goście podróżujący z rodzinami z pewnością docenią możliwość domówienia do pokoju łóżeczka turystycznego, przewijaka czy wanienki. To elementy, które są szczególnie ważne dla osób posiadających małe dzieci.
Dodatkowym atutem pokoju może okazać się praktyczne rozmieszczenie gniazdek elektrycznych. Powinny one znajdować się w okolicach stolika/biurka, aby można było wygodnie podłączyć laptopa czy po prostu telefon do ładowania.

W hotelach o podwyższonym standardzie nie powinno zabraknąć kosmetyków łazienkowych, takich jak mydło, szampon, żel pod prysznic czy pasta i szczoteczka do zębów. Mile widziane przez gości jest to, aby wspomniane kosmetyki posiadały na opakowaniach logo hotelu lub jego nazwę.

Komfort gości hotelowych a usługi dostępne w obiektach

Warto podkreślić, że zadowolenie gości z pobytu w danym obiekcie jest zależne nie tylko od wyposażenia pokoju, ale również od usług, jakie dany hotel oferuje. Podstawą jest room service, czyli możliwość zamówienia sprzątania pokoju, zmiany pościeli oraz ręczników. Jest to niezwykle ważne, ponieważ część gości ceni sobie taką możliwość i chętniej wraca do obiektów, które ją posiadają. Ważną sprawą jest również możliwość zamówienia gorących napojów do pokoju. Wiele hoteli dba jednak o to, żeby w pokojach znalazł się czajnik elektryczny (jako dodatkowy element wyposażenia), dzięki czemu goście mogą sobie sami zrobić coś ciepłego do picia w dowolnym momencie dnia czy nocy. Wraz z czajnikiem dobrze jeśli oferowane są również herbaty, kawy, cytryna oraz cukier.

W hotelach, które posiadają minimum trzy gwiazdki, musi znajdować się restauracja. Co więcej przed obiektem powinno zostać wyznaczone miejsce postojowe, gdzie można dokonywać załadunku/wyładunku bagażu.

Co musi być w pokoju hotelowym?

Pokoje hotelowe – niezależnie od tego, ile gwiazdek posiada dany obiekt – powinna cechować wygoda i funkcjonalność. Estetyka schodzi tu na plan dalszy, szczególnie w przypadku hoteli o niższym standardzie. W pokojach nie może zabraknąć żadnego z elementów wyszczególnionych w rozporządzeniach prawnych, jednak warto zadbać również o wyposażenie dodatkowe, które zapada w pamięć gości i podnosi komfort ich wypoczynku.